Jdi na obsah Jdi na menu
 


Biorytmy

10.6.2009.

Co je to biorytmus?

Biorytmus je metoda, která se zakládá na datu narození a předpovídá naše výkonnostní cykly. Všichni podléháme našim vnitřním hodinám, které nám umožňují podávat v různých hodinách dne různé výkony.


Jsi skřivánek nebo sova?

Každý člověk reprezentuje jeden ze dvou základních chronotypů. Pokud chodí později spát a také bez problémů vstává, patří do kategorie takzvaných sov. Jeho protipólem je takzvaný skřivánek. Ten velice brzy usíná, ale je vzhůru opět hodně brzy ráno.


Každý z nás funguje jinak, ale každá denní hodina je jinak vhodná pro to, co děláme!

4. – 6. hodina

Naše tělo se probouzí, posiluje se tvorba hormonů. Ráno nejlépe funguje naše krátkodobá paměť, takže pokud tě čeká písemka, zkoušení nebo přednáška, zopakuj si co potřebuješ, protože v této době si to také nejlépe zapamatuješ! Pozor, mezi čtvrtou a šestou hodinou ráno jsme také nejcitlivější vůči bolesti. Ještě jedna důležitá věc: Aby mělo tělo celý den více energie, měli bychom vstávat nejpozději v 6:30 ráno


6. – 7. hodina

Nejlepší čas na to, parádně si zasportovat! Pokud jsi někdy ráno zkoušela cvičit nebo sis šla zaběhat, dobře víš, jak skvěle tě pohyb nastartoval na celý den. Mezi 6. a 8. hodinou jsou nejvýkonnějším orgánem plíce, tak jim dej pořádně zabrat!


8. hodina

Snídaně! Právě v tuto hodinu potřebuje tělo dostat zásoby energie na celý den. Dopřej si cereálie, čerstvé ovoce, bylinkový čaj nebo džus. I když někdo tvrdí, že snídat zkrátka „nemůže“, protože mu ráno jídlo nedělá dobře, bývá to většinou jen potlačení chuti z nedostatku času. Pokud se ráno naučíš najít si čas na klidnou a dobrou snídani, určitě ti to prospěje. Sama uvidíš, jak budeš překvapená.


9. – 12. hodina

Mezi devátou hodinou ráno a polednem jsme nejvýkonnější z celého dne a všechno nám jde skvěle od ruky! V této době jsme také schopni nejlépe se soustředit, přijímat nové informace a bez problémů všechno zvládnout. Hned po ránu je ideální vyřešit ty nejméně příjemné záležitosti. Pozor na těžká jídla, která by mohla naši dopolední energii oslabit a unavit nás.


11. – 13. hodina

Je čas na oběd! Žaludek tráví jídlo dvě hodiny, zbytek zažívacího traktu další dvě hodiny, takže odstup mezi jídly by měl být v ideálním případě čtyři hodiny. Půl hodiny před jídlem a po něm je správné nepít, aby se zbytečně neředily trávicí enzymy. Zapíjet můžeme jen při jídle, ale ne studenými nápoji. Oběd by měl být alespoň částečně teplý a snědený v klidu. Nad talířem bychom měli v poledne prosedět prý alespoň celých 30 - 40 minut!


13. – 14. hodina

Jsme odolnější vůči bolesti. Celkově jsme otupělí, protože naše tělo tráví, takže bychom se neměli věnovat žádným závažnějším problémům.Výkonnost je snížena přibližně o 20 procent, takže v tuto dobu dělej raději jen to, při čem nemůžeš nic moc zkazit:-)


14. - 18. hodina

Naše aktivita stoupá, po páté hodině odpoledne jsme na vrcholu ve schopnostech reagovat a pamatovat si. Je také nejvýhodnější doba na to, věnovat se úkolům a učení. Mezi 16. a 18. hodinou je také druhá nejlepší doba pro pohyb. Nemusí jít jen o sport, počítá se i procházka.


19. – 23. hodina

Tělo se uvolňuje, je čas na lehkou večeři. Nejvýraznější z celého dne jsou v této době smysly a cit pro vůně a chutě. Pozor proto na přejídání na noc. Poslední jídlo bys neměla jíst později než v 19:30 - čím dřív, tím lépe. Naposledy jez ale vždycky nejméně tři hodiny před spaním! Tělo by se v noci mělo čistit, a ne trávit.


22. – 23. hodina

Nejvyšší čas k ulehnutí do postele je ve 23 hodin. Tělo musí mít dost času nabrat energii, protože se začne probírat zhruba s východem slunce. Od 22 hodin se regenerují naše kožní buňky, takže kdo chodí dřív spát, má lepší pleť a později také méně vrásek:-)


Tři cykly biorytmů:

fyzický, emocionální a mentální.


Fyzický cyklus

Nejkratší cyklus, který se opakuje po 23 dnech a ovlivňuje naši tělesnou pohodu. Ovládá naši sílu, vitalitu, iniciativu, elán, sebedůvěru, energii, agresivitu a odvahu.


Emocionální cyklus

Probíhá 28 dní. Předurčuje naše nálady, optimismus, veselost, družnost, tvořivost, pohodu a citlivost.


Intelektuální cyklus

Tento nejdelší cyklus trvá 33 dní. Má vliv na náš intelekt, vnímání, bystrost, úsudek a rozhodování.


Fáze

Každý cyklus má dvě fáze. Stoupající (pozitivní) a druhou klesající (negativní). Při přechodu z pozitivní do negativní fáze je tzv. kritický den, kdy je negativní působení nejvýraznější.


Na své osobní biorytmy se můžeš mrknout například na http://radil.net.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář